Tåg 1856-60: Lok litt B nr 1, Westergöthland, byggt av Beyer Peacock & Co i Manchester 1858, vagnar
byggda av Hof-Wagenfabrikanten Lauenstein & Co i Hamburg.
Tåg 1866-70: Första snälltågsloket, litt A nr 37, Blixten, byggt av Beyer Peacock & Co i Manchester 1862;
vagnar byggda av Lauenstein i Hamburg.
Tåg 1876-80: Lok litt Ca nr 277, Brita, byggt 1874 av Borsig i Berlin, vagnarna (större och bekvämare ) byggda
i Sverige.
Tåg 1886-90: Lätt godstågslok litt Kc 2, Lars, byggt i Sverige för vissa Norrlandslinjer med klen räls
(även följande här upptagna lok lok byggda i Sverige), godsvagnar byggda i Sverige alltifrån 1860-talet.
Tåg 1896-1900: Kraftigare lok litt Cc, behövligt för snälltågen, som nu började bestå av boggievagnar.
Tåg 1916-20: Lok litt Sb för lokaltåg, de tvåaxliga personvagnarna är större och
rymligare och används moderniserade in på 60-talet.
Tåg 1923-30: Snälltågslok litt F, effektivt, kraftigt, tekniskt högtstående lok.
De blåmålade vagnarna anskaffades för färjetrafiken Trelleborg-Sassnitz.
Tåg 1936-40: Ellok litt D, ett utmärkt lok såväl för snälltåg som för godståg.
I tåget ingår första typen av stålvagnar.
Tåg 1946-50: 1. Kraftigt snälltågs- och godstågsellok litt M för Norrland och Malmbanan.
Godsvagnar av nyare typ. 2. Kraftigt snälltågsellok litt F med moderna stålvagnar, helsvetsade, rammsäkra, lätta.
Tåg 1956-1960: Expresstågslok litt Ra, "Rapidloket", vagnarna aerodynamiskt utformade, luftkonditionerade.
|