Sveriges största nolla!
 
  Logga in
 
Långenäs 16,9 km från Göteborg 
 
Där järnvägen till Borås slingrar sig vackert utmed Gröen (Landvettersjön) ligger den lilla trevliga hållplatsen Långenäs. Göteborg-Borås Järnväg började byggas 1892 och öppnades för trafik redan i december av 1894 efter bara lite drygt 2 års byggtid. En prestation med tanke på den stundtals besvärliga topografin med berg, sjöar och stora höjdskillnader. Någon hållplats vid Långenäs var inte med i kalkylerna. Ernst Jönsson, innehavare av Långenäs herrgård och i många avseenden en driftig man, ville från början ha en hållplats på orten, men rönte föga förståelse hos järnvägsbolagets styrelse, som menade att befolkningsunderlaget var alldeles för begränsat för att motivera detta. Han lät då avstycka attraktiva tomter från sina ägor och sålde dem till hugade spekulanter för att öka inflyttningen. Efter en tid uppnåddes önskat resultat och järnvägsstyrelsen gick med på att inrätta en hållplats vid Gröens västra ände. Jönsson uppdrog åt arkitekt Folcke att rita en väntsalsbyggnad med expedition och ett litet bagagerum.  
 
Ritningen är daterad oktober 1905. Den lilla hållplatsen, som är helt kvadratisk, fick en annorlunda och mycket tilltalande arkitektur i tegel och vit puts. Taket gick långt ut och utmed samtliga väggar fanns bänkar att sitta på fiffigt inpassade i de utstående stenfundamentena som bär upp balkarna som i sin tur bär takbjälkarna i hörnen.  
Den 1maj 1906 öppnades vid km 12,5 km (från Almedal) hållplatsen för persontrafik. Byggnaden uppfördes enligt Folckes ritningar med smärre justeringar. Bl.a. gjordes väggarna vertikala och inte lätt lutande som på ritningen. Utsmyckningen ovan fönstren blev heller inte helt enligt förslaget. En 50 meter lång plattform med stenkant uppfördes. 1918 installerades elektrisk belysning, och 1927 uppsattes en hållplatssignal, som också försågs med elektriskt ljus. Vid hållplatsen tjänstgjorde en platsvakt. Den sista som innehade tjänsten, fram till indragningen den 1 september 1954, var Alli Olsson. Hållplatsen var därefter obevakad fram till nedläggningen den 23 maj 1971. Byggnaden finns fortfarande kvar och disponeras numera av Långenäs fritidsförening, som använder den som klubbstuga. 
 
Foto ur Nybergska samlingen 
Fotot från 1915 visar hållplatsen med sitt fina läge vid sjön och Långenäset. Till vänster syns också banvaktstugan av GBJ:s standardmodell. Vid hållplatsen står också ett tåg troligen bestående lok litt. W och tre vagnar. W-loken (1-B-1) levererades 1907 var GBJs första överhettarlok och användes för lokaltågstrafik mellan Göteborg och Hindås. Frånvaro av vändskiva därstädes gjorde att loket fick gå backgång tillbaka till Göteborg som på bilden. Det klarade dessa 1-B-1 lok bättre än tenderloken. 
Färgfotot överst visar hållplatsen sommaren 2000. Som synes är den inte helt återställd i sitt ursprungliga skick. Bl.a. saknas stenfundamentena och långbänkarna. Man ser också att sly alltmer börjar att växa upp runtomkring och man förlorar det ursprungliga intrycket av det öppna och pastorala landskapet.  
Jag har byggt hållplatsen i skala 1:45 med ovanstående ritning, egna uppmätningar och egna fotografier som underlag. Den är döpt till TOLFRID, till minne av min pappa. Fotot nedan, som är taget på en av mina hemmamoduler, visar folklivet på hållplatsen när seklet var ungt då bilismen och jeansen ännu inte hade gjort sitt intåg.
Hans Johansson
 
 
 
 

 
 
   
Användare

Lösenord