Sveriges största nolla!
 
  Logga in
 
Rälsbussar 
Klubben har tillgång till ett antal rälsbussar allt ifrån Hilding Carlssons allra första som byggdes 1932 fram till de välkända rundnosarna som trafikerade våra nedläggningshotade banor ända in på 80-talet. 
 
Alla rälsbussars moder. Hilding Carlssons första rälsbuss som byggdes 1932 för turisttrafik på inlandsbanan norra del.14 sittplatser och försedd med en 40 hkr Ford A-motor. Bussen slopades 1940 och finns nu på Järnvägsmuseet i Gävle.
Tillverkare Hans Johansson.
 
 
En annan särling var den så kallade turisträlsbussen tillverkad 1934. Den var avsedd för turistrafik på Ofotenbanan. 
Den hade ett tudelat sufflettak som kunde vevas undan mot mitten vid fint väder, samt reversibla ryggstöd för utsikten och bekvämligheten.
Den hade också extra stora sidofönster för bättre sikt.
Denna buss var liksom den föregående en av de första som tillverkades i Umeå, och drevs av en 75 hkr  Volvomotor.
Tillverkare Hans Johansson. 
 
En mera välkänd profil fick storsäljaren från Umeå. Från 1935 och 3 år framåt dominerade denna buss innan boggibussen kom. Den sluttande fronten blev Hildings signum 15 år framöver.
På släp har den ett litet godssläp benämt knallhatt.
Tillverkare Hans Johansson 
 
Den första boggibussen levererades till Halmstad - Bolmens Järnväg i november 1937. Den rymde 46 sittande nästan en fördubbling mot de tidigare 2-axliga. Scania Vabis levererade motorn, en 6:a på 130 hkr.
Tillverkare Hans Johansson. 
 
En konkurrent till Hilding Carlsson var Nydqvist & Holm i Trollhättan. 1938 levererade de 3 s.k. Snabbvagnar till Halmstad - Nässjö Järnvägar. De hade den rundade front som senare blev så vanlig. De kunde gå i hiskeliga 110 km/tim och var försedda med dubbla Hesselmanmotorer.
Tillverkare Erik Ydresjö. 
 
Vår mest välkända rälsbuss. Många av dagens vuxna har säkert åkt med en sådan. Typen byggdes av flera olika tillverkare såsom ASJ Linköping, Hägglunds i Ö-vik mm.
1952 levererades den första till SJ.
Med bevingat hjul, skalenligt vaggande gång och konstantljus ger ekipaget behagligt nostalgiska rysningar vid visningarnas mörkerkörningar.
Modellen och tillkopplad släpvagn är tillverkade av Leif Ohlsson. 
 
 
 
Teak o Syra  Tankvärt 

 
 
   
Användare

Lösenord