Sveriges största nolla!
 
  Logga in
 
 
Nu skymtar ett ljus där framme i mörkret, den drömlika tillvaron i underjorden tar slut. Här väntar en annan värld. På GMJS reser vi i tiden såväl som i rummet. Den som väljer att stiga av redan här, kliver rakt in i förrförra seklet.
På Ålderstigen har tiden stannat för alltid någonstans mellan 1870 och 90. Det är vid den här tiden som en betydande del av befolkningen väljer att flytta ut från Sverige i stället för in som nu. Preussen är som alltid i krig med fransosen.
På järnvägen har man börjat erbjuda tågpersonalen tak över huvudet, till och med bromsaren, den lägsta av dom lägsta, kan ha turen att bli tilldelad en bromsad vagn med hytt.
Kanske får vi tågmöte med loket Westergötland litt. B, med tidstypiska vagnar i glada färger. Man ser fortfarande tydligt vagnarnas släktskap med sina hästdragna föregångare.
Framför stationen poserar stinsen, en betydande person. På stationsområdet har han första och sista ordet.
Nyligen har han fått installerat en modernitet i sammanhanget, en T-semafor. Fällda vingar betyder varsamhet, en ordning man snart måste ändra av uppenbara skäl. 
 
Stationshuset är typiskt för dom första åren av västra stambanans historia. Förebild är troligen det första stationshuset vid Gnesta i Sörmland.
För lokvändning finns här bara en kortare vändskiva med enkelstall från Särö Westerskog i östra ändan.
Den enda näringen på orten som i någon mån nyttjar järnvägstransporter utgörs av en mindre såg. Men här har vår förvaltning konkurrens av den lilla 600mm-banan som med tanklok drar nysågat till hamnen invid Helgeberga. 
Så småningom har stinsen på Ålderstigen bestämt sig för att vår utmätta tid i 1800-talet är till ända och ger klarsignal för vidare färd längs den oelektrifierade linjen mot Skenköping. Det sista vi ser av Ålderstigen är den korstimrade fasaden på enkelstallet.
Banan går igenom utkanten av Annorlundas låga träbebyggelse. Småningom passeras Rastlösa hållplats. Oljan på banvallen antyder att något brukar stå stilla här för längre eller kortare uppehåll, men detta rör inte oss, kontinentaltåget har inga tidtabellslagda stopp före Skenköping.
I farten skymtar vi byggnaden och identifierar Munkekullens hållplats från Göteborg Särö Järnväg.,  
 
 
I bergslagen  Ett bachi tillhåll 

 
 
   
Användare

Lösenord