Sveriges största nolla!
 
  Logga in
 
En resa till Stockholm 
1700-tal 
Det är först under det här seklet som man kan börja tala om resande i någon nämnvärd betydelse. Under frihetstiden är skjutsväsendet och gästgiverierna väl utbyggda. Här kunde man få både förplägnad och logi. Trötta hästar byttes mot utvilade och resandet fick ett påtagligt uppsving. Vägarna hade nu förbättrats ytterligare och framkomligheten ökat. Milstenar var resta i stor omfattning och kartorna förbättrade. Men kartor var i huvudsak till för soldaterna och det var också därför det var just Generalstaben som var dess utgivare.

Under 1600 och 1700-talet pågick stora kanal- och slussbyggen ute i Europa. Vi tog till oss tekniken och i början på 1700-talet började man bygga de första slussarna i Trollhättan förbi de berömda fallen i Göta Älv. Med ens kunde båtar från Göteborg gå nästan ända upp i Vänern. Det  dröjde dock till den 14 augusti 1800 innan alla slussarna och de grävda kanalerna t.ex.  Karls grav, var klara. Nu kunde man ta sig ta sig ända fram till Otterbäcken och Gullspång vid Vänerns östra strand. Nu var halva resvägen till Stockholm öppnad för båttrafik! Tidsmässigt gjorde det naturligtvis en del men den största förändringen var sannolikt på komfortsidan. Fortfarande var det segel och rodd som gälldeKarl den XII dog som bekant 1718 under strid med norrmännen. Innan den olyckliga dagen på Fredrikstens fästning hann han dock genomföra vissa kommunikationshistoriska förändringar, skulle man kunna säga. Han införde nämligen högertrafik! Det gällde från år......... och framåt. Riktigt hur länge vet man inte riktigt för snart åkte man som "fordom vart". I de trafikstadgar som skrevs på 1800-talet finns inte högertrafik omnämnt. Det angavs varken vänster eller högertrafik. Problemet var sannolikt inte så stort. Det gick oftast inte att mötas i vanlig bemärkelse. En av de resande måste lämna "vägen" för att möte skulle kunna ske. Först 1917 anges hur vi skall mötas och då står det faktiskt att möte skall ske till vänster! Något hade således hänt under dessa två hundra år i alla fall.
I slutet på 1700-talet hade också vagnar och karosser utvecklats så att en färd med häst och vagn var betydligt angenämare än under tidigare århundrade. Till komforten bidrog naturligtvis gästgiverierna i allra högsta grad. En 50-milaresa tog dock fortfarande över 10 dagar.

Fredrik I:s allmänna lag föreskriver 1734 i Byggningabalken, att "landsväg skall läggas i länet, där den tarvas" och skall på tinget utrönas "var den jämnast och genast göras kan" och skall detta gälla även "för väg till alla sådana ställen, där vägar prövas vara för varutransporter av allmän nytta och nödvändighet".  Här återfinnes även den gamla bestämmelsen, att "landsväg skall vara 10 alnar bred", medan bredden å annan allmän väg till ting, kyrka och kvarn "så ock annan farväg" ökats till 6 alnar.  Likaledes föreskrives, hur vägarna skola underhållas samt skyddas medelst diken.

Gästgivareordningen 1734 föreskriver bl. a. att väglagning skall ske varje vår och höst.


 
 
 
 
Stockholm 1600-tal  Stockholm 1800-tal 

 
Notiser 
-Nytt på Spåret-
Vart är vi på väg?

  läs mer Följ länken
En resa till Stockholm
Restid är något som förändrats mycket över tid.
  läs mer Följ länken
En resa i tid och rum
  läs mer Följ länken
tåget kommer mormor!
 
   
Användare

Lösenord