|
- Var finns vi
- Byggbildlogg
- Visningar
- Historik
- Modeller
- Anläggningen
- Rälspiken!
- Standardblad
- Länkar
- Bli medlem
- Kontakta oss
|
|
|
Logga in |
| |
|
|
|
|
En resa till Stockholm |
|
1914 sattes ett av våra största
och vackraste ånglok in i snälltågstrafiken till Stockholm. Det var de
Nohabbyggda F-loken. Hastigheten var nu stundtals uppe i över 100 km/tim och
teoretiskt kunde man då ha kört på 4,5 timmar utan stopp. Nu fanns det dock
inte några direkttåg så att på 20-talet, innan elektrifieringen, körde man
ångtåg på ca 7 timmar med ett antal stopp. Under resan
behövde man också kola och ta vatten. 1930 var man nere i 6 timmar.
Att resa på Göta kanal hade i
stort upphört. Här gick endast en mycket blygsam pråmtrafik, ofta av lokal
karaktär. Man började prata om att stänga eländet och fylla igen
"krondiket". Som tur var blev det inte av. Man insåg då inte det
turistiska värdet. Turism som begrepp existerade ju knappast i början på seklet.
Flyget
Att färdas i det tredje elementet
luften, hade varit möjligt sedan bröderna Wrights första lyckade försök 1903.
Den aeroplantrafik som förekom på 10-talet var dock enbart militär eller av
uppvisningskaraktär. För första gången utkämpades också ett krig i luften.
Under 20-talet kunde man ta skuttet över Atlanten men först på 30-talet
startade resandetrafiken för den som hade råd. Då flög man tyska Junkers eller
amerikanska MacDonald Douglas DC3. Man startade även trafik med vätgasluftskepp
av fabrikat Zeppelin. Just väte var inte
så lyckat, visade det sig som bekant. De kunde både bokstavligt och bildligt,
flyga i luften. Att flyga inrikes Stockholm-Göteborg blev också möjligt på
30-talet. Både Bromma flygplats och Torslanda ?? invigdes 1936. Sen kom kriget
och all civil flygverksamhet stoppades. Alla resurser och det lilla bränsle som
fanns att tillgå, gick nu till försvaret. Nu var det åter tåg som gällde. Inte
någonsin har svenska folket "tågat" som under dessa år.
Innan vi går vidare får vi inte
glömma bilismen. |
|
Bilismen
Att färdas per automobil hade man gjort i Sverige sedan 1896. Före 1907
utan nämnvärda restriktioner. Det var först detta år som vi fick vår första
Kungliga Nådiga Förordning om Automobiltrafik, som det så fint hette. Nu
infördes körkorts-, besiktnings- och registreringsplikt samt trafikregler och
naturligtvis hastighetsbegränsningar! Alltså intet nytt under solen.
Myndigheterna är nu väldigt generösa, 110 på våra bästa vägar! 1907 gällde max
15 km/tim. Var det dimma fick man åka högst 6 km/tim. Automobilåkning fram till
första världskrigets slut var dock ett överklassnöje, oftast med chaufför. Det
är först med 20-talet, och massbilismen enligt modell Henry Ford, som man kan
tala om biltrafik och resande i någon nämnvärd omfattning. Detta vet vi
påverkade järnvägsresandet i ganska stor utsträckning. Många små banor fick
ekonomiska bekymmer på 20-talet. Att färdas med bil från Göteborg till
Stockholm var dock på 20-talet ett äventyr. Allt var grusvägar. Oftast sönderkörda
av de smala hjulen på både hästvagnar, dragkärror, motorcyklar och naturligtvis
automobiler. Körsel med häst eller oxe förekom också i stor omfattning. Vi ska
bara inte tala om tjällossningstider! Viss omnibusstrafik började etableras |
|
|
Till viss del som matartrafik till
järnvägsstationerna men också som konkurrenter till tågen. Någon långväga
busstrafik förekom dock ej. Bilarnas hastighet var som sagt också begränsad
både genom lagen och i verkligheten. En T-Fords marchfart låg runt 40-50
km/tim. Att åka till Stockholm på en dag var inte att tänka på. Normalt kanske
man övernattade två gånger. Mörkerkörning var nästan uteslutet. Hastigheten
1907 var under mörker begränsad till 10
km/tim. De första vägmärkena sattes upp i början av 20-talet och vägvisning
anordnades till de vägfarandes glädje. Då kunde man läsa att till Stockholm tog
man riksväg 4 och att det var 473 km.
På 20-talet kom den första betalda
ledigheten om 4 dagar. Det blev till viss del ett startskott för vanliga
"semesterresor" även om de ekonomiska resurserna inte fanns hos
gemene man. 1938 fick man en lagstadgad semester på 14 dagar. 1951 ökade den
till tre veckor.
På trettiotalet ökade visserligen
komforten och farten hade släppts fri 1930 De första belagda vägarna utfördes.
Stockholmsvägen var en av dem. Beläggningen på 30-talet var gatsten. Den
långväga resandetrafiken var bara i sin linda då orosmolnen hopade sig över
Europa. I september 39 bröt helvetet löst och i stort sett all privat
landsvägstrafik fick upphöra. Viss nyttotrafik rullade. En del bilar byggdes om
till gengasdrift men i det stora hela så gällde nu tåg. Järnvägen fick ett rejält
uppsving under krigsåren, till viss del också genom de omfattande militära
transporterna.
De stora linjerna hade nu
elektrifierats, men fortfarande var kol, ved och torv de mest betydande
drivmedlen. De petroliumdrivna rälsbussarna byggdes om till gengas. Västra
stambanan hade elektrifierats 1926 och därmed försvann de eleganta och snabba F
loken. De såldes till Danmark. Nu drogs persontågen av de nymodiga elektriska
D-loken med eleganta teak-klädda korgar. Under senare delen av 30-talet alltmer
ersatta av brunmålade stålkorgar. Brunt var nu SJ:s standardfärg.
Elektrodriften påverkade dock inte restiden nämnvärt. En Stockholmsresa på 30-talet med snälltåg
tog ca 7 timmar.
Trafikmässigt, både i luften, på
vägarna och på rälsen hände inte så mycket under åren 1939-47. Nu släpptes
bränslerestriktionerna och världshandeln började komma igång. Import av bilar
tog fart och vår enda personbilsindustri, Volvo från 1927, fick konkurrens av
en flygplanstillverkare som inte längre behövde sin kapacitet för militära
ändamål. SvenskaAeroplanAktieBolaget lanserade sitt 92.a projekt. Det 91:a var
SAAB Safir, det trevliga lågvingade gulmålade skolflygplanet. Bilen blev grön,
punkt och slut. Strömlinjeformad och utan bagagelucka. |
|
Vägupprustningar startades av det
nya statliga ämbetsverk som hade bildats 1944. Nu fick riket en gemensam
Kunglig styrelse för vägväsendet och naturaväghållningen upphörde. Diskussionerna
om att gå över till högertrafik, som hade startat redan före kriget, tog ny
fart. Tyvärr blev det ingen omläggning under krigets sista år. Det hade
sannolikt varit det enklaste då i stort sett all privat trafik var inställd.
Frågan var nu het och riksdagen var delad i två läger. Den 16 oktober 1955 gick
svenska folket till folkomröstning. Resultatet var förkrossande. Över 84 %
röstade för bibehållen vänstertrafik! Frågan avfördes under de närmaste 8 åren.
Högertrafikanhängarna slickade såren. 1963 beslöt riksdagen, utan någon större
offentlig debatt, att lägga om till högertrafik om 4 år. Kalaset kostade 660
miljoner kronor. Succén blev total.
Stockholmsresande på 50-talet var
inte längre något äventyr. Vägarna var belagda, till stora delar dock med gatsten
som vid regn kunde jämställas med vinterhalka. Farten var fri, bensinen kostade
under 1 kr litern och den populära Hitlerfolkvagnen hade 34 hkr och kunde med
lite medvind komma upp i den, visade det sig alltför ofta, alldeles för höga
farten av 110 km/tim. Man besvärades inte heller av sådana myndighetspåhitt som
bilbälten, krockkuddar, halvljus mitt på dagen, hastighetsbegränsningar, dubbla
bromsljus, hjälm, bilprovning, avgasrening, tvåkretsbromsar och vinterdäck.
Köra motorcykel på vanligt bilkörkort fick man också göra. Inom tätbebyggt
område gällde dock sedan 1955 högst 50 km/tim, men utanför........ Under åren i
mitten på 60-talet körde vi årligen ihjäl ca 1300 personer.
Idag är dödssiffran nere i "bara" ca 250, på en mer än tredubblad
trafik. Ett ganska enastående resultat av bl.a. den trafiksäkerhetsmyndighet,
TSV, som bildades i samband med högertrafikomläggningen. Bilutvecklingen
stod verkligen inte stilla på 50 och 60 talet. 1959 stod jänkarna på toppen med
sina Cadillacfenor av flygplansmodell och med bortemot 400 hkr under huven. I
Tyskland höll man på att hämta sig efter kriget och folkets bilar, förutom
nazibubblan, var Messersmith, Fulda, Wartburg, Goggomobil, DKW, Heinkel och BMW
Isetta. Det var vad man i gemen hade råd med. Smått och billigt, men det
rullade! Motorvägar kom efter tysk förebild
till Sverige 1953, då vår första sträcka Malmö-Lund öppnades. Den
gängse vägen Göteborg-Stockholm blev aldrig motorväg och det ser inte ut att
bli det nu heller. Nu satsar man på en motorväg till Stockholm söder om
Vättern, sannolikt klar hela vägen 2010. Om farten då blir 120, EU-standard?,
kan man då teoretiskt bila till huvudstaden på under 4 timmar. Då kanske tåget
kan gå på 2. Flyget med sina ställtider lär aldrig komma ner till detta. Kontentan
blir kanske att flyg bara är intressant på sträckor över 50 mil. Tågtrafiken
utvecklades också under slutet av 40-talet och inte minst under 50-talet. 1948
tog expresståget Xoa5 ”Göteborgaren” inte fullt 5 timmar. Ett motorvagnsset med
hög komfort, som gick som expresståg till Stockholm. Vi fick ett ellok, F, som
var modernt och utan koppelstänger. 1955 fick vi föregångaren till våra
välkända Rc-lok. Det fick beteckningen R, var vackert orange och med
underlittra a kallades det också Rapid. Det var också vad det var. Det var
vårt allra första riktigt snabba expresslok som nu sattes in på
Stockholmstrafiken. Toppfarten var ca 150 km/tim. Banan och vagnarna medgav
dock inte denna höga hastighet. Nu kunde man köra Göteborg-Stockholm non stop
på 4½ timma. Idag 47 år senare kör man på 3 timmar. Lite drygt två minuters
tidsvinstutveckling per år. Inte mycket att skryta med. En Stockholmsresa på
70, 80 och 90-talet med Rc lok gick på 4-5 timmar. Det är först nu in på det
nya årtusendet som vi kan åka med X2 på under 3 timmar.
Att åka båt till Stockholm under 1900-talet gör man
bara som lyxkryssningsresenär med Göta Kanalbolagets vita sekelskiftesångare
Diana och Wilhelm Tham. Det tar ca 4 dygn och kostar en liten förmögenhet. Ett
avslappnande sätt att färdas där även själen hinner med. Rekommenderas för de
som vill ha en reseupplevelse i världsklass |
|
|
Det
kan man knappast sägas om flygresandet. Mycket affärsresande går nu med flyg
som upp till Stockholm, enligt reklamen, tar 50 minuter. I verkligheten tar det
något helt annat om man räknar från centrum till centrum. Så här ser ekvationen
i realiteten ut. Flygbuss 30 min. Incheckning och väntan 30 min. Flygtid 50
min. Väntan på väskan 20 min. Flygbuss 50 min. Det blir inalles 3 timmar d v s
lika som tåget. För mig är då valet mycket lätt. Flygbussarnas och planens knä-
och ryggknäckarställningar har ingen chans mot en 1:a klassfåtölj på X2000.
Vi gick, som sagt, över till
högertrafik 1967. I samband därmed infördes det hastighetssystem som vi har
idag. På våra småvägar är bashastigheten 70. På vanliga landsvägar gäller 90
km/tim och på motorvägarna 110. Någon större förändring är inte att vänta. Det
innebär naturligtvis en ökad trafiksäkerhet men också en ökad monotoni och en
aldrig föränderlig restid. Idag bilar man till Stockholm på ca 6 timmar om man
vill ha sig en liten matbit på vägen. Detta oavsett om man åker Citroen CV2
eller Jaguar 4,2 liter. Jämlikt och bra! Det är kanske då förståligt varför
även den sistnämnde bilägaren hellre njuter ett glas vin och utsikten genom
tågfönstret än att med livet som insats, manövrera sitt plåtschabrak bland mer
eller mindre stressade och dugliga medtrafikanter.
1907 Kungliga
Majt:s Nådiga Förordning om Automobiltrafik
1911 Kungl. stadga om skjutsväsendet
upphäver i huvudsak den del av 1734 års gästgivareordning.
1926 Lag den 29 juni om enskilda vägar.
1935 Kungl. kungörelse den angående
indelning av rikets landsbygd i vägdistrikt.
Framtiden
Ja, och hur reser vi i morgon?
Just nu planerar tyskarna för ett magnettåg som svävar någon centimeter över en
utlagd betongbana. Hastighet upp mot 600 km/tim. Airbus har lanserat en gigant
som tar 800 passagerare. Helikopter åt envar? En ny Concorde? Det är
alltid svårt att sia om framtiden. Lättare att berätta om tider som flytt. Just
nu är vi inne i dataåldern d.v.s. vi reser virtuellt via Internet,
videokonferenser, FaceBook, SMS och MMS. Dessa nya sätt kan naturligtvis enbart till
mycket liten del ersätta det reella resandet och mötet mellan människor. Den
som lever får se. Hans Johansson |
|
|
|
|
|
|
Notiser |
-Nytt på Spåret- Vart är vi på väg?
|
läs mer
| |
En resa till Stockholm Restid är något som förändrats mycket över tid. |
läs mer
| |
En resa i tid och rum
|
läs mer
| |
|
|
|
tåget kommer mormor! |
|
|
|